Regelgeving
REGLEMENT VAN DE ONLINE WINKEL
WWW.EURO-BION.NL
„Veilige winkel”
Certificaat uitgegeven door legalniewsieci.pl
§ 1
ALGEMENE BEPALINGEN
- De winkel www.euro-bion.nl werkt volgens de voorwaarden uiteengezet in dit Reglement.
- Het Reglement specificeert de voorwaarden voor het sluiten en beëindigen van productverkoopovereenkomsten en de klachtenprocedure, evenals de soorten en omvang van de diensten die elektronisch worden geleverd door de www.euro-bion.pl Store, de regels voor het verlenen van deze diensten, en de voorwaarden voor het sluiten en beëindigen van overeenkomsten voor het verlenen van elektronische diensten.
- Elke Dienstontvanger is, bij het ondernemen van stappen om de Elektronische Diensten van de www.euro-bion.pl Winkel te gebruiken, verplicht om te voldoen aan de bepalingen van dit Reglement
- Op zaken die niet in dit Reglement geregeld zijn, gelden de volgende bepalingen:
- Wet betreffende het aanbieden van elektronische diensten van 18 juli 2002 (Staatsblad nr. 144, item 1204, zoals gewijzigd),,
- Wet inzake consumentenrechten van 30 mei 2014 (Journal of Laws van 2014, item 827),,
- Het Burgerlijk Wetboek van 23 april 1964 (Staatsblad nr. 16, item 93, zoals gewijzigd) en andere relevante bepalingen van de Poolse wet..
§ 2
DEFINITIES OPGENOMEN IN DE REGELGEVING
- REGISTRATIEFORMULIER – een formulier beschikbaar op de website www.euro-bion.nl waarmee een account kan worden aangemaakt.
- BESTELFORMULIER – een formulier beschikbaar op de website www.euro-bion.nl waarmee u een bestelling kunt plaatsen.
- KLANT – een Dienstontvanger die een Verkoopovereenkomst wil sluiten of heeft gesloten met de Verkoper
- CONSUMENT – een natuurlijke persoon die met een ondernemer een juridische transactie aangaat die niet rechtstreeks verband houdt met zijn of haar bedrijfs- of beroepsactiviteit..
- ACCOUNT – gemarkeerd met een individuele naam (login) en wachtwoord, een reeks bronnen in het IT-systeem van de Dienstverlener waarin de gegevens van de Dienstontvanger worden verzameld, inclusief informatie over geplaatste Bestellingen.
- PRODUCT – een roerend artikel of een dienst die beschikbaar is in de Winkel en die het onderwerp is van de Verkoopovereenkomst tussen de Klant en de Verkoper
- REGLEMENT – dit reglement van de Winkel
- WINKEL – De online winkel van de dienstverlener op www.euro-bion.nl
- VERKOPER, DIENSTVERLENER – Paweł Drabczyński voert zakelijke activiteiten uit onder de naam EURO-BION Paweł Drabczyński, ingeschreven in het Centraal Register en Informatie over Economische Activiteit van de Republiek Polen, bijgehouden door de minister die verantwoordelijk is voor economie, vestigingsplaats en adres voor levering: ul . Walerego Wróblewskiego 27B, 45-760 Opole, NIP: 7542700051, REGON: 160319826, e-mailadres: sklep@euro-bion.pl, telefoonnummer: +48 790 512 312.
- VERKOOPOVEREENKOMST – Productverkoopovereenkomst gesloten tussen de Klant en de Verkoper via de Winkel
- ELEKTRONISCHE DIENST – een dienst die elektronisch door de Dienstverlener aan de Dienstontvanger wordt geleverd via de Winkel.
- DIENSTONTVANGER – een natuurlijke persoon, een rechtspersoon of een organisatieeenheid zonder rechtspersoonlijkheid, die bij wet rechtsbevoegdheid heeft en gebruik maakt van de Elektronische Dienst.
- BESTELLING – de wilsverklaring van de Klant die een aanbod vormt om een Productverkoopovereenkomst met de Verkoper te sluiten.
§ 3
INFORMATIE OVER PRODUCTEN EN HUN BESTELLING
- De winkel www.euro-bion.nl verzorgt de detailhandel van Producten via internet in Polen, de Europese Unie, de VS en Canada.
- De producten die in de winkel worden aangeboden zijn nieuw, vrij van fysieke en juridische gebreken en zijn legaal op de Poolse markt geïntroduceerd.
- De informatie die beschikbaar is op de website van de Winkel vormt geen aanbod in de zin van de wet. Door een Bestelling te plaatsen, dient de Klant een aanbod in om een specifiek Product te kopen onder de voorwaarden die in de beschrijving ervan zijn gespecificeerd.
- De productprijs die op de website van de winkel wordt weergegeven, wordt weergegeven in Poolse zloty’s (PLN) en omvat alle componenten, inclusief btw. Een product dat buiten de Europese Unie wordt geleverd, kan tot gevolg hebben dat de Klant verplicht is douanerechten of toepasselijke belastingen te betalen in overeenstemming met de geldende regelgeving in het land van bestemming. Om aanvullende informatie te verkrijgen, wordt de Klant verzocht contact op te nemen met de bevoegde douane- of accijnsautoriteiten. De prijs is exclusief bezorgkosten.
- De productprijs die op de website van de winkel wordt weergegeven, is bindend op het moment dat de klant de bestelling plaatst. Deze prijs zal niet veranderen, ongeacht prijswijzigingen in de Winkel die kunnen optreden met betrekking tot individuele Producten nadat de Klant de Bestelling heeft geplaatst.
- Bestellingen kunnen worden geplaatst:
- via de website met behulp van het bestelformulier (winkel www.euro-bion.nl) – 24 uur per dag het hele jaar door,
- via e-mail naar: sklep@euro-bion.pl,
- telefonisch op: 790 512 312.
- Om een Bestelling te plaatsen is de Klant niet verplicht een Account in de Winkel te registreren.
- De voorwaarde voor het plaatsen van een bestelling in de winkel door de klant is dat hij het reglement leest en de bepalingen ervan accepteert op het moment dat hij de bestelling plaatst.
- De Winkel verwerkt Bestellingen die van maandag tot en met donderdag worden geplaatst tijdens de openingstijden van de Winkel, d.w.z. van 9.30 uur tot 13.00 uur. Bestellingen achteraf geplaatst 13.00 uur, op zaterdag, zondag en feestdagen, wordt de volgende werkdag verwerkt.
- Producten die te koop zijn (uitverkoop) hebben een beperkt aantal stuks en bestellingen daarvoor worden verwerkt in de volgorde waarin ze worden ontvangen totdat de voorraad van een bepaald product is uitgeput.
- De voorwaarden voor de uitvoering van niet-standaard bestellingen worden telkens individueel met de klant overeengekomen.
§ 4
SLUITING VAN EEN VERKOOPOVEREENKOMST
- Om de Verkoopovereenkomst af te sluiten, is het noodzakelijk dat de Klant vooraf een Bestelling plaatst via de door de Verkoper verstrekte methoden, in overeenstemming met § 3 punten 6 en 8.
- Na het plaatsen van de Bestelling bevestigt de Verkoper onmiddellijk de ontvangst ervan.
- De bevestiging van de aanvaarding van de uitvoeringsopdracht bindt de Klant aan zijn Bestelling. Bevestiging van ontvangst en aanvaarding van de Opdracht voor verwerking vindt plaats door het versturen van een e-mail.
- De bevestiging van aanvaarding van de opdracht voor uitvoering omvat::
- bevestiging van alle essentiële elementen van de Bestelling,
- herroepingsformulier,
- dit Reglement bevat informatie over het recht om de overeenkomst te herroepen.
- Wanneer de Klant de in punt 4 bedoelde e-mail ontvangt, komt er een Verkoopovereenkomst tot stand tussen de Klant en de Verkoper..
- Elke Verkoopovereenkomst wordt bevestigd door een aankoopbewijs (bon of BTWfactuur op verzoek van de Klant), dat bij de zending wordt gevoegd.
§ 5
BETAALMETHODEN
- De verkoper biedt de volgende betaalmethoden:
- betaling via traditionele overschrijving op de bankrekening van de Verkoper,
- betaling bij aflevering voor de zgn onder rembours,
- betaling via elektronische betalingsdiensten (PayU.pl).
- In geval van betaling via traditionele overschrijving dient de betaling te worden gedaan op het bankrekeningnummer: 90105015041000009744280505 (ING Bank Śląski SA) EURO-BION Paweł Drabczyński, ul. Walerego Wróblewskiego 27B, 45-760 Opole, NIP: 7542700051. Voer in de overdrachtstitel “Bestelnr. ……..”
- Bij betaling bij aflevering wordt het pakket verzonden na controle van de juistheid van de adresgegevens.
- Bij betaling via elektronische betaaldiensten voert de Klant de betaling uit voordat de Bestelling wordt verwerkt. Met elektronische betalingsdiensten kunt u betalingen doen met een creditcard of snelle overboeking bij geselecteerde Poolse banken.
- De Klant is verplicht om de prijs uit hoofde van de Verkoopovereenkomst binnen 7 Werkdagen vanaf de datum van totstandkoming te betalen, tenzij de Verkoopovereenkomst anders bepaalt..
- Indien u kiest voor de betalingen beschreven in punt 1.1 en 1.3, wordt het Product pas na betaling verzonden.
- De exploitant van betalingstransacties is PayU. De betreffende diensten worden geleverd door PayU SA, gevestigd te Poznań, 60-166 Poznań, ul. Grunwaldzka 182, een nationale betalingsinstelling, onder toezicht van de Poolse financiële toezichthoudende autoriteit, ingeschreven in het register van betalingsdiensten onder nummer IP1/2012, ingeschreven in het ondernemersregister bijgehouden door de districtsrechtbank in Poznań – Nowe Miasto en Wilda in Poznań , 8e handelsafdeling van het nationale rechtbankregister onder nummer KRS 0000274399, met een aandelenkapitaal van PLN 4.000.000, volledig volstort, met een fiscaal identificatienummer: NIP: 779-23-08-495, REGON: 300523444..
§ 6
KOSTEN, DATUM EN WIJZE VAN PRODUCTLEVERING
- De leveringskosten van producten worden bepaald tijdens het plaatsen van een bestelling en zijn afhankelijk van de geselecteerde betaalmethode en leveringsmethode van het gekochte product..
- De leveringsdatum van het Product omvat de voltooiingstijd van het Product en de levertijd van het Product door de vervoerde:
- De voltooiingstijd van het product is 1 werkdag.
- Levering van het Product door de vervoerder vindt plaats binnen de door hem aangegeven tijd, d.w.z. 1 tot 2 werkdagen (levering vindt uitsluitend plaats op werkdagen, met uitzondering van zaterdagen, zondagen en feestdagen)..
- Producten gekocht in de Winkel worden verzonden via een koeriersbedrijf (UPS).
- De Klant kan het Product persoonlijk ophalen na voorafgaande afspraak per telefoon of e-mail.
§ 7
PRODUCTKLACHT
- Garantie klacht.
- De basis en reikwijdte van de aansprakelijkheid van de Verkoper jegens de Klant die een Consument is onder de garantie die fysieke en juridische gebreken dekt, zijn gespecificeerd in de Wet op het Burgerlijk Wetboek van 23 april 1964 (Journal of Laws nr. 16, item 93, zoals gewijzigd).
- Kennisgeving van gebreken aan het Product en het indienen van een passend verzoek kunnen worden gedaan via e-mail op het volgende adres: info@euro-bion.pl of schriftelijk op het volgende adres: ul. Walerego Wróblewskiego 27B, 45-760 Opole.
- Het bovenstaande e-mailbericht dient zoveel mogelijk informatie en omstandigheden te bevatten met betrekking tot het onderwerp van de klacht, in het bijzonder de aard en datum van optreden van de onregelmatigheid en contactgegevens. De verstrekte informatie zal de afhandeling van de klacht door de Verkoper aanzienlijk vergemakkelijken en versnellen.
- Om de fysieke gebreken van het Product te beoordelen, moet het worden afgeleverd op het volgende adres: ul. Walerego Wróblewskiego 27B, 45-760 Opole.
- Verkoper zal onverwijld, maar uiterlijk binnen 14 dagen, op het verzoek van de Klant reageren. Een reactie op de klacht wordt verzonden naar het door de Klant opgegeven e-mailadres of op een andere door de Klant opgegeven wijze.
- In het geval van een klacht van een Klant die een Consument is, komt het niet in behandeling nemen van de klacht binnen 14 dagen neer op aanvaarding ervan. In verband met een terechte klacht van een Klant die Consument is, draagt de Verkoper de kosten van het ophalen, bezorgen en vervangen van het Product door een exemplaar zonder gebreken.
§ 8
RECHT OM HET CONTRACT TE TERUGTREKKEN
- Een Klant die tevens Consument is en een overeenkomst op afstand heeft gesloten, kan deze zonder opgave van redenen herroepen door binnen 14 dagen een daartoe strekkende schriftelijke verklaring in te dienen. Om aan deze deadline te voldoen, volstaat het om een door de Winkel verstrekte verklaring van herroeping van het contract te sturen. Het genereren van een verklaring is mogelijk met behulp van een documentgenerator – de generator is HIER beschikbaar..
- In geval van herroeping van de overeenkomst wordt de Verkoopovereenkomst als nietig beschouwd en is de Consument ontheven van alle verplichtingen. Hetgeen partijen hebben verstrekt, wordt ongewijzigd teruggegeven, tenzij de wijziging noodzakelijk was in het kader van de gewone bedrijfsvoering. De retourzending dient onmiddellijk en uiterlijk binnen 14 dagen te geschieden.
- De Consument is aansprakelijk voor elke waardevermindering van het Product die voortvloeit uit een gebruik ervan dat verder gaat dan nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het Product vast te stellen.
- Verkoper zal de waarde van het Product inclusief de bezorgkosten terugbetalen via hetzelfde betaalmiddel als de Consument heeft gebruikt, tenzij de Consument uitdrukkelijk heeft ingestemd met een andere wijze van retourneren, waaraan voor hem geen kosten verbonden zijn.
- Indien de Consument een andere wijze van levering van het Product heeft gekozen dan de goedkoopste standaard leveringsmethode die door de Winkel wordt aangeboden, is de Verkoper niet verplicht de eventueel gemaakte extra kosten aan de Consument te vergoeden.
- Indien Verkoper niet heeft aangeboden het Product zelf bij de Consument op te halen, mag hij wachten met terugbetaling van de van de Consument ontvangen betalingen totdat hij het artikel heeft teruggekregen of totdat de Consument een bewijs van terugzending overlegt, afhankelijk van welke gebeurtenis zich het eerst voordoet.
- De Consument die de Verkoopovereenkomst herroept, in overeenstemming met punt 1 van dit lid, draagt alleen de kosten voor het retourneren van het Product aan de Verkoper.
- De termijn van veertien dagen waarbinnen de Consument de overeenkomst kan herroepen, gaat in op de datum waarop de Consument het Product in bezit heeft genomen, en in het geval van een dienst, vanaf de datum van het sluiten van de overeenkomst.
- De Consument heeft geen recht om de overeenkomst op afstand te herroepen als het een Verkoopovereenkomst betreft:
- waarbij het voorwerp van de dienst een niet-geprefabriceerd artikel is, vervaardigd volgens de specificaties van de consument of bedoeld om aan zijn individuele behoeften te voldoen,
- waarbij het onderwerp van de service een artikel is dat wordt geleverd in een verzegelde verpakking en dat om gezondheidsredenen of hygiënische redenen niet kan worden geretourneerd na opening van de verpakking, als de verpakking na levering is geopend,
- waarbij het onderwerp van de dienst een artikel is dat snel bederft of een korte houdbaarheid heeft,
- waarbij het onderwerp van de dienst geluids- of beeldopnamen of computerprogramma’s zijn, geleverd in een verzegelde verpakking, indien de verpakking na levering is geopend,
- voor de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is vastgelegd, als de uitvoering van de dienst is begonnen met uitdrukkelijke toestemming van de consument voordat de termijn voor herroeping van de overeenkomst is verstreken en nadat de ondernemer hem heeft geïnformeerd over het verlies van het herroepingsrecht uit de overeenkomst.
- Zowel de Verkoper als de Klant (Consument) hebben het recht om de Verkoopovereenkomst te herroepen indien de andere partij haar verplichtingen niet binnen een strikt bepaalde termijn nakomt.
§ 9
BEPALINGEN VAN TOEPASSING OP ONDERNEMERS (B2B)
- Deze paragraaf bevat bepalingen die alleen van toepassing zijn op Klanten die geen Consumenten zijn.
- De Verkoper heeft het recht om binnen 14 Werkdagen vanaf de datum van sluiting de Verkoopovereenkomst die is gesloten met een Klant die geen Consument is, op te zeggen. Herroeping van de Verkoopovereenkomst kan in dit geval zonder opgave van reden plaatsvinden en geeft geen aanleiding tot enige aanspraak van de Klant die geen Consument is jegens de Verkoper.
- De Verkoper heeft het recht om de betalingsmethoden die beschikbaar zijn voor Klanten die geen Consumenten zijn, te beperken, inclusief het eisen van vooruitbetaling van een deel of de gehele verkoopprijs, ongeacht de door de Klant gekozen betalingsmethode en het feit van het sluiten van de Verkoopovereenkomst.
- De voordelen en lasten die verband houden met het Product en het risico van onopzettelijk verlies of schade aan het Product worden overgedragen aan de Klant die geen Consument is wanneer de Verkoper het Product aan de vervoerder vrijgeeft. In een dergelijk geval is de Verkoper niet verantwoordelijk voor verlies, verlies of beschadiging van het Product vanaf het moment van aanvaarding van het Product voor transport tot aan de levering ervan aan de Klant, noch voor enige vertraging in het transport van de zending.
- Indien het Product via een vervoerder naar de Klant wordt verzonden, is de Klant, die geen consument is, verplicht de zending te onderzoeken op het tijdstip en op de wijze die gebruikelijk is voor dit soort zendingen. Indien hij constateert dat het Product tijdens het transport verloren of beschadigd is geraakt, is hij verplicht alle handelingen te verrichten die nodig zijn om de aansprakelijkheid van de vervoerder vast te stellen.
- De Dienstverlener kan de overeenkomst voor de levering van Elektronische Diensten met onmiddellijke ingang en zonder opgaaf van redenen beëindigen door een opzeggingsbrief te sturen naar de Dienstontvanger die geen Consument is
§ 10
TYPE EN OMVANG VAN ELEKTRONISCHE DIENSTEN
- De Dienstverlener maakt het gebruik van Elektronische Diensten via de Winkel mogelijk, zoals:
- het sluiten van productverkoopovereenkomsten,
- het aanhouden van een Account in de Winkel.
- De levering van Elektronische Diensten aan Servicegebruikers in de Winkel vindt plaats onder de voorwaarden die zijn gespecificeerd in het Reglement.
- De Dienstverlener heeft het recht om advertentie-inhoud op de website van de Winkel te plaatsen. Deze inhoud vormt een integraal onderdeel van de Winkel en de daarin gepresenteerde materialen.
§ 11
ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR HET VERLENEN EN SLUITEN VAN OVEREENKOMSTEN VOOR HET LEVEREN VAN ELEKTRONISCHE DIENSTEN
- De levering van Elektronische Diensten zoals gespecificeerd in § 10 punt 1 van het Reglement door de Dienstverlener is gratis.
- De periode waarvoor het contract wordt gesloten::
- het contract voor het verlenen van Elektronische Diensten bestaande uit het aanhouden van een Account in de Winkel wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.
- het contract voor de levering van Elektronische Diensten, bestaande in het mogelijk maken van het plaatsen van een Bestelling in de Winkel, wordt aangegaan voor een bepaalde periode en wordt beëindigd wanneer de Bestelling wordt geplaatst of de Dienstgebruiker stopt met het plaatsen ervan.
- Technische vereisten die nodig zijn voor samenwerking met het door de Dienstverlener gebruikte IT-systeem:
- computer met internettoegang,
- toegang tot e-mail,
- webbrowser,
- Cookies en Javascript inschakelen in de webbrowser.
- De Dienstontvanger is verplicht de Winkel te gebruiken op een manier die in overeenstemming is met de wet en goede praktijken, rekening houdend met het respect voor persoonlijke rechten en intellectuele eigendomsrechten van derden..
- De dienstontvanger is verplicht gegevens in te voeren die overeenkomen met de feitelijke situatie.
- Het is de Dienstontvanger verboden illegale inhoud aan te bieden.
§ 12
KLACHTEN IN VERBAND MET DE LEVERING VAN ELEKTRONISCHE DIENSTEN
- Klachten met betrekking tot de levering van Elektronische Diensten via de Winkel kunnen door de Dienstontvanger via e-mail worden ingediend op het volgende adres: info@euro-bion.pl.
- Geef in bovenstaand e-mailbericht zoveel mogelijk informatie en omstandigheden op over het onderwerp van de klacht, in het bijzonder de soort en datum van optreden van de onregelmatigheid en contactgegevens. De verstrekte informatie zal de afhandeling van de klacht door Dienstverlener aanzienlijk vergemakkelijken en versnellen.
- Dienstverlener neemt de klacht onverwijld, uiterlijk binnen 14 dagen, in behandeling
- Dienstverlener neemt de klacht onverwijld, uiterlijk binnen 14 dagen, in behandeling
§ 13
VOORWAARDEN VOOR HET BEËINDIGEN VAN OVEREENKOMSTEN VOOR HET LEVEREN VAN ELEKTRONISCHE DIENSTEN
- Beëindiging van het contract voor de levering van Elektronische Diensten::
- De overeenkomst voor het leveren van Elektronische Diensten van voortdurende en onbepaalde aard (het aanhouden van een Account) kan worden beëindigd.
- De ontvanger van de dienst kan het contract met onmiddellijke ingang en zonder opgaaf van redenen beëindigen door een passende verklaring per e-mail te sturen naar het volgende adres: info@euro-bion.pl.
- De Dienstverlener kan het contract voor de levering van Elektronische Diensten van voortdurende en onbepaalde aard beëindigen als de Dienstgebruiker de Regels overtreedt, in het bijzonder wanneer hij illegale inhoud aanbiedt na een ondoeltreffend voorafgaand verzoek om de overtredingen te beëindigen en een passende termijn vast te stellen. In een dergelijk geval vervalt het contract na 7 dagen vanaf de datum van indiening van de wilsverklaring om het te beëindigen (opzegtermijn).
- Beëindiging leidt tot beëindiging van de rechtsverhouding met toekomstige werking
- De Dienstverlener en de Dienstontvanger kunnen het contract voor de levering van Elektronische Diensten op elk moment beëindigen met wederzijdse instemming van de partijen.
§ 14
INTELLECTUEEL EIGENDOM
- auteursrechtelijk beschermd en (behoudens § 14 punt 3 en elementen die onder licentie worden gebruikt) is eigendom van Paweł Drabczyński, die zaken doet onder de naam EURO-BION Paweł Drabczyński, adres vestigingsplaats en afleveradres: ul. Walerego Wróblewskiego 27B, 45-760 Opole, NIP: 7542700051, REGON: 160319826. De Dienstontvanger is volledig aansprakelijk voor eventuele schade veroorzaakt aan de Dienstverlener als gevolg van het gebruik van de inhoud van de website www.eurobion.nl, zonder toestemming van de Dienstverlener.
- Elk gebruik door wie dan ook, zonder de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de Dienstverlener, van een van de elementen waaruit de inhoud van de website www.eurobion.pl bestaat, vormt een schending van het auteursrecht van de Dienstverlener en resulteert in burgerlijke en strafrechtelijke aansprakelijkheid.
- Alle handelsnamen, productnamen, bedrijfsnamen en hun logo’s die op de website van de winkel op www.euro-bion.pl worden gebruikt, zijn eigendom van hun eigenaren en worden alleen gebruikt voor identificatiedoeleinden. Het kunnen geregistreerde handelsmerken zijn. Alle materialen, beschrijvingen en foto’s gepresenteerd op de website van de winkel op www.euro-bion.nl worden gebruikt voor informatiedoeleinden.
§ 15
SLOTBEPALINGEN
- Overeenkomsten gesloten via de Winkel worden gesloten in overeenstemming met de Poolse wet.
- In geval van inconsistentie van enig onderdeel van de Regeling met de toepasselijke wetgeving, zullen de relevante bepalingen van de Poolse wet van toepassing zijn in plaats van de betwiste bepaling van de Regeling
- Eventuele geschillen die voortvloeien uit Verkoopovereenkomsten tussen de Winkel en Consumenten zullen eerst door middel van onderhandelingen worden opgelost, met de bedoeling het geschil in der minne te beëindigen. Indien dit echter niet mogelijk zou zijn of voor één van de partijen onbevredigend zou zijn, zullen de geschillen worden beslecht door een bevoegde gewone rechtbank, in overeenstemming met punt 4 van dit lid.
- Gerechtelijke geschillenbeslechting::
- Alle geschillen die ontstaan tussen de Dienstverlener en de Ontvanger van de Dienst (Klant), die tevens Consument is, zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechtbanken in overeenstemming met de bepalingen van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering van 17 november 1964 (Staatsblad nr. 43, punt 296, zoals gewijzigd).
- Alle geschillen die ontstaan tussen de Dienstverlener en de Ontvanger van de Dienst (Klant), die niet tevens een Consument is, zullen worden voorgelegd aan de rechtbank die jurisdictie heeft in de vestigingsplaats van de Dienstverlener.
- De Klant die Consument is, heeft tevens het recht gebruik te maken van buitengerechtelijke geschillenbeslechtingsmethoden, in het bijzonder door na de klachtenprocedure een verzoek tot bemiddeling in te dienen of een verzoek in te dienen om de zaak te behandelen door een scheidsgerecht (het applicatie kan worden gedownload op de website http://www.uokik.gov pl/download.php?plik=6223). De lijst van permanente consumentenarbitragehoven die werkzaam zijn bij de provinciale inspecties van de handelsinspectie is beschikbaar op de website: http://www.uokik.gov.pl/wazne_adresy.php#faq596. Ook kan de consument kosteloos geholpen worden door de districts- (gemeentelijke) consumentenombudsman of een maatschappelijke organisatie die onder meer consumentenbescherming tot taak heeft. Buitengerechtelijk verhaal na afloop van de klachtenprocedure is kosteloos.
- Om het geschil minnelijk op te lossen, kan de consument met name een klacht indienen via het onlineplatform ODR (Online Dispute Resolution), beschikbaar op: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.